HTML

Bolondok Hajója

Kritika a mindennapi politikáról, gazdaságról és egy cseppnyi kultúra. Hogy ne csak a bolondoké legyen az a hajó... Kövess minket már facebookon is! https://www.facebook.com/BolondokHajojaBlog

Friss topikok

  • Egy matróz: Ha egy ember mindig átmegy a piros lámpán, a rendőr nem büntetheti meg még a kereszteződés előtt, ... (2012.05.05. 20:48) Az ártatlanság vélelme
  • pötsch: Őszintén, csak úgy tudnék választani, ha vennék mindkettőből egyet-egyet, majd kóstolás után a fin... (2012.04.23. 22:04) Egy 27 tagú klub...
  • pötsch: Az eu. részben hibás a mezőgazdaság hanyatlásáért, elég csak bemenni egy boltba, mit lát az ember:... (2012.04.19. 21:10) Mezőgazdaság vs. Európai Unió
  • tisztakéz: Gratula neki!!!!! (2012.04.17. 21:24) Nem nyert a józan ész
  • SzökeCiklon: @szokratesz68: nem biztos hogy olyan bolond az, csak nem mer kimenni a nyílt vízre, hátha ő maga i... (2012.04.17. 13:27) A nyalókának mindig csak a Jobbik felét...

Archívum

2012.04.07. 18:52 Egy matróz

Történelmi szemlélet: rendszerváltás

Sokan elkövetik a hibát, hogy a rendszerváltásra mint egy dátumhoz köthető eseményre tekintenek, nem pedig egy hosszú, több éves folyamatra. A rendszerváltás nincs lezárva, még váltjuk a rendszert. Magyarország 40 évig egy piactagadó, tervutasításos gazdasági rendszert akart kialakítani, ebből 1 év alatt, sőt, 4 év alatt se könnyű áttérni egy nyílt, kapitalista, versenyző piacra.

image_1.jpg



1989. október 23-án kikiáltják a harmadik Magyar Köztársaságot. Nem szeretnék történelemórát tartani, hiszen sokunk át is élte a rendszerváltást, mi akik pedig ezt nem éltük át, történelemórán már megtanultuk, akit jobban érdekelt utána is olvasott. Nem az idevezető útról szeretnék beszélni, hanem az innen elvezető útról. Ma nagyon sok kritikát kap a rendszerváltás, hogy hiányos volt, elkapkodott, és kérdések maradtak lezáratlanul. Egy rendszerváltás sose zökkenőmentes. 40 év alatt elkezd működni egy gép – még ha nem is hatékonyan - , majd kitalálják hogy ne így, ne ezt, és ne ők gyártsák. A rendszerváltás szükségességét nem kérdőjelezhetjük meg. Azonban hiányosságaira rámutathatunk, mikéntjét firtathatjuk.

Az új alkotmány megírásának szükségessége nyilvánvaló volt. Az 1949-es alkotmány módosításával lényegében új alkotmány született, de az elvi kérdéseket ez nem zárta le, hiszen az elmúlt években jött elő, hogy egészen a „húsvéti” alkotmányig, Magyarországon kommunista alkotmány van életben. Ami féligazság. Az ilyen ferdítések, és rossz szájízek miatt kellett volna rendszerváltáskor, új alkotmányt írni. Ezt akkor rábízták a későbbi országgyűlésre, ami ezzel a kérdéssel végül is nem foglalkozott.

A rendszerváltás hibájaként említeném a TSZ-ek szétverését. Magyarország adottságait tekintve jó esélyekkel indulhatna a mezőgazdasági piacon. De nem törpebirtokokkal. A Tsz rendszer működő képes lehetett volna, akiknek a földjét elvették, utólagos kárpótlásban részesülhetett volna, de semmiképp sem kellett volna visszaadni a földeket, hiszen ezzel azt érték el, hogy sok törpebirtok lett, amihez a tulajok többségének nincs tőkéje, hogy hatékonyan termeljen rajta, hogy piacra termeljen.

A rendszerváltás megvalósulásának a legnagyobb gátja az, hogy jelenleg előző rendszerbéli emberek, illetve rendszerváltó pártok ülnek a Parlamentben, főbb tisztségeken. Ezzel nem szeretnék itt kommunistázni, vagy hasonlót. Távol áll ez tőlem. Ezzel azt akarom mondani, hogy amíg a Parlamentben rendszerváltó pártok vannak, amíg a főbb posztokon olyan arcok ülnek, akik az előző rendszerben betöltöttek főbb tisztségeket, addig nem lesz meg az emberekben az érzés, hogy tényleg végbement a rendszerváltás. Természetesen gyakorlatilag véghez ment, hiszen Magyarország kiszabadult a szovjet blokkból, többpártrendszer jött létre, szabad választások, köztársaság és minden ami a népnek kell. De igazi rendszerváltás akkor jöhet el, ha a politikai életből eltűnt mindenki, akinek az előző rendszerhez, vagy a rendszerváltáshoz köze volt. Elég jól halad efelé a magyar politika, ha megnézzük az MSZP eléggé csúszik lefelé, kicsi rá az esély, hogy kormánypárt legyen mostanában – kivéve ha előveszi a Mesterházyhoz hasonló, fiatal arcokat, és a régi arcokat pedig nem háttérbe szorítja, hanem elküldi  - , a Fidesz a jelenlegi kormányzásával követi az MSZP-t, ha nem is 2014-ben, de 2018-ra a támogatottságuk teljesen el fog tűnni. Sajnos nem lépnek a helyükre új pártok. Ma az ember nem tud jó szívvel szavazni menni, mert nincs felhozatal.

De nézzük történelmi szemmel a rendszerváltást. A rendszerváltások mikor zajlottak le 10 év alatt? Elég ritkán. Ha le is zajlottak, elég véresek voltak. Nézzük meg a francia forradalmat, 1789 júliusával indult, és mi lett belőle? Jakobinus terror, majd császárság. 10 év alatt. Majd visszaállt az előző rendszer Napóleon halálával, és végül csak az 1848-as forradalmi hullámmal jött el, a köztársaság ideje. Nézzük meg az angol forradalmat, Cromwelléket, 1642-ben indult el a polgárháború, 1649-re sikerült megnyerniük, majd 1658-ig tartott Cromwell uralkodása, hiszen itt is átcsapott diktatúrába, tényleges változás csak a dicsőséges forradalom idején (1688) jött el. Láthatjuk ezekből a példákból is, hogy akik a rendszert váltják, ritka, hogy a nép érdekeit tartják elsődleges helyen, akik a rendszert váltják, ők akarnak az új rendszer élére ülni. Cromwell, Danton, Marat, Robespierre…

 

Ha történelmi szemlélettel nézzük a rendszerváltást, láthatjuk, korántsem vagyunk elkésve. Sajnos egyik rendszerből a másikba átugrani hosszú folyamat. Ahhoz hogy a rendszerváltás teljesen megvalósuljon, nem elég 5-10-20 év. Szerintem. 

36 komment · 3 trackback

Címkék: 1989 rendszerváltás Magyarország


A bejegyzés trackback címe:

https://bolondokhajoja.blog.hu/api/trackback/id/tr984370069

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kalapjával tarháló koldusként ábrázolja Orbánt egy cartoonstock oldal 2012.04.08. 11:00:53

Most akkor ki miatt is van rossz híre Magyarországnak? Ki miatt kell szégyenkezni külföldön, ha magyarok vagyunk? A képet Marian Kamensky rajzolta, a drága miniszterelnökünkről készült karikatúra akár 1850×1550 pixeles méretben is letölthető, a mé...

Trackback: Orbán feje csúnyán eltorzult az elmúlt 20 év alatt 2012.04.08. 10:58:43

Hogyan lett a huszonéves, a diktatúra ellen lázadó srácból hatalommániás, acsarkodó diktátor? Az ilyen volt – ilyen lett fotó nem tudja a választ, csak a kiinduló állapotot és a végeredményt mutatja. (Kép: esbalogh.typepad.com)...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2012.04.08. 10:56:52

Egy évnyi szociológus gyakornoki szakmai gyakorlata van, 24 éve megélhetési politikus, aki 1990 óta ki se tette a lábát a Parlamentből, hogy megméresse magát a munkaerőpiacon. Szónoki képességei rendkívüliek, a politikai marketing és a tömegmanipuláció...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kela-bá 2012.04.08. 10:47:06

Addig is amig megvalósúl, Kellemes Húsvéti Ünnepeket ! Mindenkinek.

Bicepsz Elek77 2012.04.08. 10:58:34

Nem Napoleon halalaval, hanem bukasaval. 1848. utan meg gyakorlatilag a masodik csaszarsag jott el Franciaorszagban. 1815. utan se lehetett visszaterni az 1789. elotti rendszerhez, de a szavazati jog meg lett kurtitva. Franciaorszag az 1880-as evekig igy is egy nem tul demokratikus allam maradt(a lakossag 90%-a addig ki volt zarva a szavazati jogbol, de ez bovult kesobb). Anglia jogallam lett Cromwell utan, de!!!! az elso vilaghaboruig.-ig csak gentlemanok szavazhattak (kb.20%-a tarsadalomnak) , a BTK durvabb volt, mint Franciaorszagban. Viktoria kiralynoig sz..abb a szocialis elllatas, mint a kontinensen.

Egy matróz 2012.04.08. 11:07:05

Részemről volt ez technikai malőr, hogy a francia császárság időszakát (III Napóleon) figyelmen kívül hagytam, a mondanivalómon azonban nem változtat, hogy egy rendszer váltás több tíz éves folyamat jó esetben is.

Kellemes Húsvéti Ünnepeket:)

Egy matróz 2012.04.08. 11:10:07

@Bicepsz Elek77: És köszönöm a pontosítást!:)

Kivancsi 2012.04.08. 11:10:57

utalom a korrupt tolvaj politikusokat...
ez elso fidesz uralom utan remenykedtem, hogy a komcsik megfingatjak a ezusthajo es kore csoportosult fideszes allami penzszivattyukat...
csalodnom kellet a budos komcsik csak pofaztak sit-re fideszes nem kerult...
maszop meg hazudott ejjel es nappal kozben folytatta az allami piiizek kiszivattyuzasat a zemberek azaz allam eladositasa reven meg jobban...
valamint kulonbozo trukokkel az allamtol es a zemberek szazaitol piiiz csikartak ki aztan off-shore vonalon kimostak az orszagbol...
a fokolomposok meg elnek mint marci hevesen valahol a vilagban meg mindig buntetlenul!...

most, hogy visszatert a regi/uj tolvaj banda remenykedtem es hittem a budos kanciganynak:
- ne a zemberek fizessek meg
- vege az urambatja es mutyi orszagnak
- leszamolunk az oligarchákkal
- vege az off-shore lovagoknak

aztan itt vannak mar 2eve!
persze vege! ahh.. igen a regieknek! de se baj van masik!
epitettek ujakat! csak ez most fityeszes oligarchak :)

kerdem en?
- ezekbol:
www.youtube.com/watch?v=OsncLKt_EJk&feature=autoplay&list=PLF00E18BB2BA99678&lf=results_video&playnext=2

mikor kerul mar valamelyik a sitre?

ahhh hiu almok, hogy valaha is politikus politikusnak valoban a "szemet" akarna!...
hisz egy alombol valoak... orban, kurcsany...
komcsik kolykeik....

soha nem lesz itt tisztesseg es korrektseg amig ez a politikus nemzedek ki nem pusztul....

MOST kene az osszeset elzavarni es soha de soha a politika es a kozelet kozelebe engedni oket.....

Ja es eljenek havi 47E ftbol!

ninimimi 2012.04.08. 11:13:50

Nem szoktam másik blogból bemásolni, amit oda írtam, de annyira ideillik - jobban, mint oda, ezért, némileg átfogalmazva, íme:

Tied a gyár, magadnak építed. Ezt mondta Rákosi elvtárs is, ugyebár.
Ez úgy látszik, jobban megragadt a fejekben, mint azt 89-ben hittük volna.
A csúnya "kapitalista", nyugati, német, amerikai, stb. tőkés tulajdonában senyvedő cégekben igaz, hogy kilencszer annyi fizetést kapnak arrafelé az alkalmazottak, de az a ronda gyár nem az "övék"! Így aztán amellett, hogy sokkal több a fizetésük, még a tőlük elszedett adót se azokra a csúnya cégekre költi az állam, merhogyugye, "nem az övék".
Nem úgy, mint nálunk, elvtársak!

Itt a hazai bajok alapkérdéséről van szó. A nemzeti mázba bújtatott kommunista gazdaság-"elmélet" - amely úgy egyébként totális kudarcot vallott, mint azt saját kárunkon, bőrünkön megtapasztaltuk - harcol még mindig, 22 évvel látványos bukása után a normális, tízszeres életszínvonalat biztosító nyugati gazdaságfelfogással. Amit, hogy "egyszerűbb" legyen hazudozni, le-"balosoznak", le-"kapitalistáznak". Az sem zavarja őket, hogy ez önmagában is nonszensz "érvelés.

Mivel a "cui prodest" vagyis kinek az érdeke, ki húz belőle hasznot, minden tárgyalt ügynél az első, a legfontosabb:

természetesen az állami, politikai hatalmat birtoklók számára a legkényelmesebb pénznyerő, ha az általuk tulajdonolt állami "cégek" költik az állam - tehát a mi - pénzünket.
De könyörgöm, - hogy Jancsót idézzem - "ez a trükk már volt", csak akkor "kommunizmusnak", "szocializmusnak" hívták! Legalább a saját kárunkon tanuljunk!

Mészáros Laci 2012.04.08. 11:29:22

...nem is a gazdasággal volt a legnagyobb gond a komcsi országokban. az államkapitalizmus egész eredményesen tud működni, ha egyéb feltételei megvannak. a gazdaság lassú összeomlása a társadalom eróziójának tünete volt.

pukancs 2012.04.08. 11:39:39

Kedves Cikk író!

tévedsz, a rendszerváltáshoz 1-2 nap kell
1. nap: ezrével lógnak a szarházi politikusoknak nevezett senkik a Kossuth téri lámpaoszlopokon

2. nap: új törvények

3. nap rendszerváltás vége

Kivancsi 2012.04.08. 11:51:40

@pukancs: OK..
megszavaztam, tamogatom :):):)

Bicepsz Elek77 2012.04.08. 12:02:10

@Egy matróz: OK

@pukancs: Az am!!!!!

Azert ne legyunk naivak:minden politikai system 5% sza..agobol es 20% jomodubol all, atobbi 65% melos/gyerek/nyugdijjas es 10% eloskodo. nem a politikusok,hanem a csoportdinamika hibaja a rossz mukodes. pl. Nincs mar energia alkotasra a hatalmi harcok miatt.
A legrosszabbviszont a sima ad hoc hozzaallas alkotas helyett,

pukancs 2012.04.08. 12:09:43

@Kivancsi:
de most őszintén aki rendszert akar váltani az rendszert vált és nem húzza mint a rétes tésztát 5-10-20 évig

NEm az ilyen embereknek más a célja, többek közt a zavarosban halászás

Én még azt is elhiszem hogy sok minden nem megy 1-2-re OKé van ez így, de a legrosszabb esetben is
1-2 hónap alatt lehet tenni annyit hogy olyan változások induljanak be ami az országot pozitív emelkedési pályára helyezi és egy korszakot lezár.
Biztos lesznek még ez után is érdekes ügyek (besúgók felfedése információk stb) de a rendszerváltás megtörtént akkorra már

béla a görög (törölt) 2012.04.08. 12:26:36

Irásoddal azt akarod sugalni, hogy a jelenlegi folyamatok normálisnak tekintendők, mert él az a generáció amelyik 'rendszert váltott'.
Nos ebben nem értünk egyet.
Először is ez nem a középkor/újkor - ma nincs ennyi idő rendszert váltani.
Másodszor az MSZP hibájául azt rótták fel, hogy a burzsujokat támogatja. Könyörgöm azt választották '89-ben! Azok legalább nem tagadják a választást. A Fidesz most csinál egy ezzel ellentétes folyamatot. Tedd fel a kérdést, hogy miért. Mert életképtelen, alkalmazkodásképtelen emberek kerültek hatalomra azért.
A gazdasági életben ezek az emberek és az egész aparát nem lenne képes még munkát se szerezni. nem versenyképes - tisztelet a kivétel. és ez igaz a lakosság egy részére is.
Mialatt itt Orbán idétlenkedik az államosításokkal nézd meg hány gyár, cég ment tönkre/olvadt be/vásárolták fel/váltott profilt a világ más részein. Ez is alkalmazkodás. Ehhez nem elég a pénz ehhez emberek is kellenek. Nálunk tagadják még az alkalmazkodás szükségszerűségét is.
Nézd meg a MALÉV csődőt.Mire a kormány reagált rá már visszavitték a gépeket és elvitték a pilótákat más cégek. Ez a verseny.
Ami ma folyik az a szűk politikai elit tőkefelhalmozása államkapitalizmus címszóval és a versenytől való távolmaradás amig csak képesek rá. Valamint az emberek hülyítése, hogy támogassák ebben őket.
Szép dolog a 'hungarikum' de ha a világ nem vevő rá akkor csinálj mást.
Egyébként 40 évig volt szocializmus. Ha 20 évig az alkalmazkodással lettek volna elfoglalva már rég túl lennénk rajta. Nekem ez a véleményem. Egyébként meg el kell menni szavazni. És ne jó szívvel hanem rossz szívvel de szavazz. Szavazz azokra akikben látod az alkalmazkodás lehetőségét.

Kopi3.14 2012.04.08. 12:29:15

Nem tudom, mégis mennyi időt kéne adni a demokrácia kialakulásának? Mert a negyven év cucilizmus felét már sikerült eltapsolni, aminek pont elégnek kellett volna lennie ahhoz, hogy a kezdetek fiatal, de ambiciózus emberei kitartással mostanra elsöpörjek a közéletből az előző rendszer maradékát is, s mentalitásban ne ugyanazt tartsák meg, hanem friss gondolatokat, energiákat adjanak, meglegyen a megfelelő erkölcsi bázis, amire fel lehetne építeni a demokráciát. Ennyi időnek bőven elégnek kellett volna lennie ahhoz, hogy egy bár még közel sem hatékonyan, de már működő, eszméjében is demokratikus rendszert alakítsunk ki magunknak.

ninimimi 2012.04.08. 12:50:59

@Kopi3.14: "Magyarország most fizeti meg a puha diktatúra kemény árát."

Azt hiszem, egy amerikai politológus mondta ezt és csodálatra méltónak tartom, hogy képes valaki onnan ennyire tisztán látni a helyzetünket.
Ugyanis mindenhol, ahol a mienknél könyörtelenebb volt a kommunista diktatúra - nálunk is csak a szovjetek által vérbe fojtott 56. precedense miatt volt "puha" -, szóval mindenütt máshol a nép jobban rátette a kezét a volt hatalmi gépezetre, mint nálunk.

Ezért lettünk elsőkből az utolsók 22 év alatt a volt kommunista diktatúra országai között.

Ebből következő megoldás?
Azonnali felfedése minden ügynökiratnak és valódi népi kontroll alá helyezése az irattáraknak!
HA VALAMIRŐL, AKKOR ERRŐL KELL AZONNALI NÉPSZAVAZÁS!

Ezt követően a néptől a rendszerváltás környékén a kommunista maffiakapcsolatok révén "privatizáció" leple alatt ellopott vagyonok állami tulajdonba vétele.
HA VALAMIRŐL, AKKOR ERRŐL KELL visszamenőleges törvénykezés, elévülhetetlenség!
Akkor, csak akkor lehet kiiktatni a láthatatlan bolsevik hálózat máig minden folyamatot döntően befolyásoló gazdasági hatalmát hazánkban.

Erről tessék népszavazást indítani kedves LMP, vagy bárki! Meglesz az a 200 ezer aláírás egy hónap alatt is. Ebben az ügyben biztosan!

ninimimi 2012.04.08. 13:04:58

Hűha, ennyire érzékeny pontra tapintottam? Percek alatt harmadik lett a blog az első helyről.
Rögtön leesik a címlapról is, fogadjunk!

2012.04.08. 13:21:30

Lehet, hogy ez a lassú folyamat megszokott, CSAK SAJNOS ha a dolgok így mennek tovább a végén polgárháború lesz itt.

NIL7 2012.04.08. 13:36:57

A mostani kúrmány is mindent megtesz azért, hogy rendszerváltás be ne következzen - a kézivezérléses szocialista típusú gazdaságirányítás fenntartására. Balkán ami itt van :-((

fermion 2012.04.08. 14:22:16

Én is csatlakozom azok nézetéhez akik szerintin nincs igaza a blogírónak .Lehet rossz a töri tanára és ilyen butaságokat tanított neki.:)
Egy tanács ami néhány ezer éves de még mindig időszerű:magadnak tanulj és ne a tanárodnak !

Egy újabb tanács:Tanulj valami hasznosat és ne történelmet ,mert a törit mindig azok írják akik hatalmon van és hazudoznak össze-vissza!Tanulj inkább matekot,fizikát mert azok nem fognak hazudni neked!:)Nekem még sose hazudtak,igaz én szeretem őket!
A tények azt mutatják ,hogy akik törit tanultak és jogot végeztek azok selejtesek lettek felnőtt korukra!Soroljam a példákat, hogy kikre gondolok?:)Ha apád vagy a tanáraid eddig nem mondták akkor elmondom én neked fontossági sorrendben:
Légy
ember, férfi,apa,a hivatásának élő ember.
Értelmes ember az aki ráeszmél ,hogy a legeslegfontosabb számára megismerje a körülötte lévő világot amiben rövid ideig él!A többin gondolkodj el magad,legyen házi feladat!:)
Minden tudomány annyit ér amennyi matekot használ a napi rutinja során!
Most már te is tudod mennyit is érhet a töri mint tudomány.:)
Próbáljátok túlélni a hülyék diktatúráját .HA NEM VETTÉTEK VOLNA ÉSZRE MOST SZÓLOK:
nem a jobb vagy balon van a lényeg hanem a hülyék és az értelmesek között!Mivel 22 éve mindig a hülyék maradtak hatalmon...ezt örökölték a régi rendszerből és máshoz nem értenek.A hülyék eszköztárába tartozik:lopni,csalni,hazudni éjjel-nappal.
Ha majd a magyarok ezt felfogják ésszel akkor gyorsan tudnak majd szép új hazát építeni.Addig marad a szellemi nyomor és a hülyék diktatúrája!

arany_ember 2012.04.08. 14:26:49

Lehet, hogy nem elég ennyi idő a teljes rendszerváltáshoz.
A baj az, hogy az irány nem jó. Ahelyett, hogy gyökerestől tépnénk ki a régi rossz beidegződéseket, erősítjük azokat.
Így aztán sajnos sosem lesz vége...

Kösz a halakat! 2012.04.08. 14:39:15

amíg olyanok ülnek a parlamentben akik az előző rendszert is szolgálták addig itt rendszerváltásról nem, csak módszerváltásról beszélhetünk. Követelem az ügynökakták nyilvánosságra hozatalát! A többit a média és a közvélemény elintézi (ahogy SP-t is ez a kettő mondatta le) Az első lépés lenne az igazi rendszerváltás felé

flippant 2012.04.08. 14:41:40

Nem esett szó a cikkben a gengszterváltás legnagyobb bűnéről: a privatizációról. A dilettáns antall ugyanis arra hivatkozva árusította ki áron alul a 40 év alatt megtermelt és felhalmozott nemzeti vagyont, hogy az így kialakuló piacgazdaság miatt 10 év alatt Ausztria szintjén leszünk. Ma már tudjuk, hogy ez egy óriási bűn volt ugyanis nemhogy Ausztia szintjét nem értük el, de mellette még nem maradt semmink adósságainkon kívül.

Más kérdés, hogy antallt sorosék megzsarolták, de akkor meg le kellett volna mondani s nem bevállalni ezt az öngyilkosságot

béla a görög (törölt) 2012.04.08. 14:51:09

@ninimimi: nem tapintottál érzékeny pontra, hülyeségeket beszélsz. a privatizált vagyon egy részét felszámolták tehát már nincs mit visszavenni, másik részét amiben még dolgoznak azt meg már rég lecserélték - pénzért. 20-22 év alatt megváltozott a világ. a 20-22 évvel ezelőtti technológia ma szart sem ér. ismétlem ez nem a középkor. nézz meg egy multit 20 év alatt körbejárják a világot a gyáraik.
mit vennél vissza? minek? ki pénzelné? ki üzemeltetné? mennyiért? mit gyártana? kinek adná el? ilyen 'apróságokat' nem árt feltenni magadban.
Ügynökkérdés: egy dolog miatt lenne előnye a nyilvánosságnak. mindenhol pártban csökkenne egy adott életkor felettiek száma. talán.
az ügynökkérdés ugyis apáink generációját érinti leginkább. Ő meg azt mondta leszarja. akkor én mit izgassam magam rajta. Nekem 20 év már történelem. és nem az érdekel, hogy mi volt hanem hogy mi van most és mi lesz holnap.
a 2.-3. generációs ellenállókra meg semmi szükség. az nem a te problémád.

gombost 2012.04.08. 14:51:14

200-400 eves peldakkal parhuzamot vonni nem tul szerencses. Akkoriban egy uzenetet kuldeni a szomszed faluba 2 nap volt, persze, hogy minden lassabban ment. A szovjet blokk tobb allamanak semmifele problemat nem okozott veghezvinni a rendszervaltast.

flippant 2012.04.08. 14:57:08

@béla a görög: mondjuk utólag meg lehetne ezeket a tolvajokat adóztatni (mint a bankokat) elvileg áron alul kaparintották meg a nemzeti vagyont.
Ügynökkérdés. A bűnöző az bűnöző marad. Ha elmismásoljuk a bűnt, a hazaárulást akkor mi magunk is bűnrészesekké válunk.

ninimimi 2012.04.08. 15:10:56

@béla a görög: "másik részét amiben még dolgoznak azt meg már rég lecserélték - pénzért."

Azért ennek a cserének is utána lehetne menni. Azt hiszem, ezt hívják nyomozásnak.
A kommunista párt - pardon: Magyar Szocialista Munkáspárt - egykori funkcionáriusai által ellopott vagyonnal pedig a mai napig nem számoltak el. Dacára, hogy erről érvényes népszavazás döntött.
Ez nem bosszúvágy, hanem gyakorlati ügy! A 22 év alatt bebizonyosodott, hogy lehetetlenné teszik a kilábalást a lopott vagyonnal a kezükben.

béla a görög (törölt) 2012.04.08. 15:28:09

@flippant: azt mondod "elvileg áron alul kaparintották meg a nemzeti vagyont."
na ja. 2 dolog 1) elvileg 2) áron alul
ezzel nem tudok mit kezdeni biztos volt olyan is ezt konkrétan lehet csak megmondani. de volt egy piaci érték is. és Mo. '89-ben nem annyira a világpiac felé dolgozott. két észrevétel:
1) A németek az újraegyesítés után lecserélték az NDK-t (már most a termelőeszközökre gondolok)
2) hozzánk a privatizált helyekre nem a legújabb technológiát hanem az azt megelőzőt hozták amit a saját gyárából kipakolt. De cserélt és termelt amíg volt belőle haszon. aztán bezárt/eladta/újracserélt.
ezek után mondd meg mi volt a tényleges piaci érték - akkor.

Ügynökkérdés: nem teljesen értem.
Ügynök mai is van ezt ugye te is tudod. Az állambiztonság rendszersemleges kell legyen. Elvileg a mai ugye pártsemleges kellene hogy legyen - ez kellene hogy különbség legyen a régi és az új között - elvileg és ez már vékony jég.

ninimimi 2012.04.08. 15:40:16

@béla a görög: "Az állambiztonság rendszersemleges kell legyen."

Jaj ne! Nehogy már egy legyőzött diktatúra - pl. hitleri nácizmus - "állambiztonság-i" szervezete bármiben azonos kellene, hogy legyen az azt követő demokratikus rendszer állambiztonságával! Ugye, ezt nem gondolod komolyan?

Alamio 2012.04.08. 16:08:51

A poszt tartalmi elemeivel többségében egyetértek, de egy pontosítás, és egy jóslás az, amin megakad a szemem:

Rendszert igenis lehetséges lenne váltani 1 óra, vagy akár 1 perc alatt. Viszont a gondolkodásmód cseréjéhez egy totális generációváltás szükséges. És a rendszerváltás azért folyamatos (ma is zajló), mert a rendszer egyes elemei szükségképpen a helyükön maradtak - alternatíva híján.
pl. Az új alkotmány is egy lépés a rendszerváltásban, akármennyire is ágál ellene mindenki.

A másik problémám: "a Fidesz a jelenlegi kormányzásával követi az MSZP-t, ha nem is 2014-ben, de 2018-ra a támogatottságuk teljesen el fog tűnni." írod.
Én nem hiszek a parlamenti pártok állandóságában, pláne nem Magyarországon. De a Fidesznek lesz komolyan vehető támogatottsága egészen addig, amíg Orbán Viktor aktív politikus. És lehet, hogy még utána is.

béla a görög (törölt) 2012.04.08. 16:11:09

@ninimimi: céljaiban azonos módszereiben/eszközeiben/szellemében a korhoz illeszkedő. cinikusan hangzik de szerintem igy van.
ma is biztos van III/III.
mi a cél? a belső rend fenntartása. felettes: a végrehajtó hatalom. Eszközök/Módszerek/Hatáskör - ez az ami kortól és helyzettől függő.
(logikusan gondolom csak végig a dolgokat)
Régen rendszeridegen voltál (lévén egy párt volt csak) ma meg... nem elkötelezett?
Mondom, felőlem akár nyilvánosságra hozhatják az ügynöklistát/jelentéseket. Nem igazán érdekel. '56 sem érdekel. nekem történelem. emiatt tőlem nem kapod meg a nagyigazságtételt, elítélést vagy azt amit vársz a dologtól.
azt viszont látom hogy van jó pár ember aki fele annyira tehetséges mint amennyire kapar például a hatalomért. Ma. ezek jobban zavarnak.

ninimimi 2012.04.08. 16:20:19

"cinikusan hangzik de szerintem igy van.
ma is biztos van III/III.
mi a cél? a belső rend fenntartása."

Jaj, ne! Neked mindegy, hogy egy demokratikus, a népet szolgáló rendszer vezetése, vagy egy hitleri-sztálini hatalom a fenntartó?

ninimimi 2012.04.08. 16:21:47

@béla a görög: Nem nyomtam válaszgombot. Neked szólt.

béla a görög (törölt) 2012.04.08. 16:42:22

@ninimimi: Nem a korról és a rendszerről beszéltem, hanem a szervezetről.
Én nem éltem a hitleri németországban. Én nem éltem '56-ban, amikor meg felnőttem akkor meg elkezdődött a demokrácia. A régi állambiztonsággal még nem lehetett bajom a mostaniakkal meg még nem volt dolgom tudtommal. (ők tudják :))
Nekem a honfoglalás/mátyás király/1848/1956 történelem. Nem érdekel. Apámat kérdeztem, hogy volt mint volt. Azt mondta ha nem voltál párttag egy bizonyos szint fölé nem tudtál menni a ranglétrán. nem lett párttag. nem érte el a legfelső szintet. Kérdeztem zavarta. azt mondta nem. békén hagyták. (apámnak is reál végzettsége volt)

mindezzel csak azt akartam mondani hogy én azzal tudok mit kezdeni ami ma van. azzal ami nekem történelem azzal nem foglalkozom.
És szeretném ha minnél kisebb lenne egy-egy ember vagy az állam hatalma, mert akkor nem is kell vele foglalkoznom.

ninimimi 2012.04.08. 17:02:48

@béla a görög: "s szeretném ha minnél kisebb lenne egy-egy ember vagy az állam hatalma, mert akkor nem is kell vele foglalkoznom."

Én is szeretném, de amint látod, ezt a blogot is lekapták az Index címlapról. Sokkal hamarabb, mint a többit. Miért is? Mert a lényegről, a bolsevikok "átmentett" vagyonát, az abból fenntartott médiát (pl. Index) kezdtük pedzegetni.
Hát ezért nincs itt 22 éve rendszerváltás és zuhanunk egyre mélyebbre.

ninimimi 2012.04.08. 17:03:57

@ninimimi: Mert a lényegről = Mert a lényeget

Kopi3.14 2012.04.08. 22:29:26

@ninimimi: Ha hajlandó vagy végiggondolni az állambiztonsági szervezetek feladatit, akkor egyértelművé válik, hogy rendszertől függetlenül kellenek, hogy legyenek benne azonos feladatközű részek egy diktatúrában és egy demokráciában is.
süti beállítások módosítása